آغاز سامانه ورود-خروج

آغاز سامانه ورود-خروج
1403/05/31

آغاز سامانه ورود-خروج

با راه‌اندازی «سامانه ورود-خروج» (EES) در پاییز امسال، مسافرانی که ساکن اتحادیه اروپا نیستند، هنگام ورود به منطقه شنگن با تدابیر مرزی جدیدی مواجه خواهند شد.

ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که «سامانه ورود-خروج» در تاریخ ۱۰ نوامبر به‌طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد.

یوهانسون در جریان بازدید از مرکز «eu-LISA» که مسئولیت تأمین زیرساخت فناوری اطلاعات این سامانه را بر عهده دارد، گفت: «زمان اجرای این سیستم فرا رسیده است. ما در مرحله نهایی آزمایش قرار داریم و تمامی اپراتورها، شرکت‌های حمل‌ونقل، ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها برای این روز مهم آماده می‌شوند.»

راه‌اندازی این سامانه که اولین بار قرار بود در سال ۲۰۲۲ انجام شود، به دلیل مشکلات فنی و تأخیر در نصب تجهیزات لازم در مرزهای زمینی، دریایی و هوایی منطقه شنگن با چالش‌هایی روبه‌رو شد.

این سامانه یک سیستم ثبت‌نام خودکار برای مسافران خارج از اتحادیه اروپا از جمله بریتانیایی‌ها است که به حوزه شنگن وارد یا از آن خارج می‌شوند.

بر اساس این سیستم، مسافران هنگام عبور از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا باید پاسپورت یا اسناد سفر خود را در کیوسک‌های سلف‌سرویس اسکن کنند. البته افرادی که دارای مدرک اقامتی یا ویزای بلندمدت هستند، از این الزام معاف خواهند بود.

«سامانه ورود-خروج» اطلاعات نام و بیومتریک مسافران را هنگام ورود و خروج ثبت می‌کند، که جایگزین مهرهای پاسپورتی خواهد شد.

ثبت اطلاعات ورود و خروج برای تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا (به استثنای قبرس و ایرلند) و همچنین چهار کشور ایسلند، لیختن‌اشتاین، نروژ و سوئیس که بخشی از منطقه شنگن هستند، الزامی است.

یوهانسون تصریح کرد: «با استفاده از این سامانه، ما دقیقاً مطلع خواهیم شد چه کسی با پاسپورت خارجی وارد منطقه شنگن می‌شود و اگر کسی بیش از حد مجاز در این منطقه اقامت داشته باشد، شناسایی خواهد شد.» او همچنین تأکید کرد که شناسایی بیومتریک، از جمله عکس و اثر انگشت، مجرمان، تروریست‌ها و جاسوسانی که از پاسپورت‌های جعلی استفاده می‌کنند را تسهیل خواهد کرد.

در بریتانیا، نگرانی‌هایی درباره افزایش زمان انتظار در مرزها با شروع به کار این سامانه وجود دارد. مقامات فرانسوی اقدامات مرزی این سامانه را در بندر «دوور» و «تونل مانش» مستقر کرده‌اند و در حال همکاری با دولت بریتانیا برای کاهش تأثیرات آن هستند.

گای اوپرمن، وزیر حمل‌ونقل بریتانیا، نیز اعلام کرده که این طرح به مدت شش ماه به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد تا مشکلات احتمالی هنگام شروع کامل سامانه به حداقل برسد.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS